SLOVO V RODINE (Monika Rišková) Aká je škola súčasnosti? Čo ju ovplyvňuje? Zmenil sa pohľad na požadované vzdelanie dnes oproti minulosti?
Z rozprávania našich starých rodičov počujeme o škole, v ktorej sedelo aj štyridsať detí v drevených laviciach a písali gríflikom na drevenú tabuľku. Vládol v nej poriadok a autorita učiteľa bola nespochybniteľná. My v zrelšom veku máme zasa ešte v pamäti tú uvedomelú socialistickú školu so súdruhmi učiteľmi a budovateľskými heslami na stenách. Všetko bolo až priveľmi jednotné a na individualitu jedinca sa akosi nepamätalo. Dnešná škola si hovorí moderná a humanistická. V triedach pribudli interaktívne tabule, moderné pomôcky, ale aj žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Platíme daň za hektiku našich dní a štýl života, ktorý vedieme.
A možno aj preto školu ako vyvíjajúci sa systém ovplyvňujú nové pohľady, ako aj požiadavky spoločnosti a rodičov. Hľadáme odpovede na mnohé otázky. Je inštitucionalizované vzdelávanie jedinou, najvhodnejšou formou pre všetkých? Aký spôsob vzdelávania je najprijateľnejší pre jedincov so zdravotným znevýhodnením či talentovým nadaním? Prečo snahy o integráciu či inklúziu nie sú vždy úspešné?
S termínom domáce vzdelávanie, domáca škola či homeschooling sa stretlo už iste nemálo rodičov. V zahraničných školských systémoch má takáto forma svoje pevné miesto ako alternatíva klasickému školstvu. Aj u nás od roku 2008 podľa školského zákona možno z rozhodnutia zákonného zástupcu vzdelávať dieťa na úrovni prvého stupňa doma.
Na Slovensku existuje malé percento rodičov, ktorí vzdelávajú svoje deti v domácom prostredí. V roku 2011 sa doma vzdelávalo podľa CVTI SR 12 detí, v roku 2014 to bolo 70 detí a v roku 2016 dokonca 149 detí na prvom stupni ZŠ.
Individuálne vzdelávanie
Rodičia, ktorí sa rozhodnú vzdelávať svoje deti namiesto v základnej škole doma, ich môžu vzdelávať sami alebo prostredníctvom vzdelávacieho experta – garanta.
Individuálne vzdelávanie sa povoľuje:
žiakovi školy, ktorému jeho zdravotný stav neumožňuje účasť na vzdelávaní v škole;
žiakovi prvého stupňa základnej školy.
Môžeme teda povedať, že garantom kvality individuálneho vzdelávania je škola, ktorú si rodič vyberie na základe slobodného výberu. Škola plní voči individuálnemu vzdelávaniu nielen kontrolnú funkciu, ale zároveň poskytuje deťom a rodičom aj potrebné učebné materiály a metodickú podporu. Dohliada, aby individuálny vzdelávací program, jeho princípy a ciele boli v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona.
Z legislatívy tiež vyplýva, že žiak, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávanie, koná komisionálne skúšky v kmeňovej škole z príslušného učiva každého povinného predmetu za každý polrok. Na základe výsledkov komisionálnej skúšky vydáva škola vysvedčenie.
Žiak, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávanie na základe odporúčania lekára z dôvodu zdravotného znevýhodnenia, nevykonáva komisionálnu skúšku.
Prečo sa rodičia rozhodujú pre domáce vzdelávanie?
Čas. V mnohých prípadoch hlavným dôvodom rodičov, ktorý vedie k rozhodnutiu vzdelávať deti doma, je túžba tráviť čas so svojimi deťmi a spojiť vzdelanie s výchovou. Rozhodnutie vyučovať doma je skôr o spôsobe života a presvedčení, že vzdelanie a výchova by sa mali primárne formovať od rodičov a cez súrodenecké vzťahy. Dôvody sú teda výchovné, etické a náboženské. Školy by mali byť miestom odovzdávania hodnôt. Reálne sa však stretávame v školách s rôznymi deťmi či učiteľmi. Neraz je to práve negatívna skúsenosť so školou, ktorá vedie rodičov k takémuto rozhodnutiu.
Špecifické potreby dieťaťa. Niekedy v rodine je rozhodnutie podmienené prítomnosťou dieťaťa s nejakým zdravotným znevýhodnením, talentovým nadaním či špecifickou poruchou učenia. Diagnózy typu autizmus, dyslexia, dysgrafia či hyperaaktivita sa riešia v bežných základných školách formou integrácie. Znamená to, že znevýhodnení žiaci sa vzdelávajú spolu s ostatnými žiakmi v bežnej základnej škole. Aj integrovaní žiaci potrebujú zažiť pocit úspechu a radosti z výsledkov svojej práce. To je možné iba vtedy, ak sa škola prispôsobí ich možnostiam a schopnostiam a učivo sa v ich individuálnych výchovno-vzdelávacích plánoch zmení tak, aby boli schopní ho zvládnuť. Realita vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je však často trieda približne s 25 žiakmi, učiteľ zavalený administratívou, často bez znalosti potrebných metód práce s takýmito žiakmi, prítomnosť asistenta je skôr vzácnosť ako pravidlo a o individuálnom prístupe nemožno ani hovoriť. Z individuálneho výchovno-vzdelávacieho plánu sa tak stáva len prázdny dokument a dieťa väčšinu času na vyučovaní trávi zbytočne, pretože sa mu nedostáva potrebnej podpory. Ak k tomu pridáme stúpajúci počet detí so špecifickými potrebami, niet divu, že individuálne vzdelávanie sa javí ako veľmi vhodná forma.
Výhody individuálneho vzdelávania
Individuálne vzdelávanie napomáha osobnostný rast rodiča (pedagóga) aj dieťaťa. Pre rodiča (pedagóga) je to tiež kontinuálne udržiavanie pedagogických spôsobilostí.
Nesporným benefitom je spoločné trávenie času a vzájomné spoznávanie sa, možnosť prispôsobovať učebný plán podľa individuálnych potrieb dieťaťa, učenie podľa preferovaných učebných štýlov jednotlivých detí. Ale aj rešpektovanie špecifických výchovno-vzdelávacích potrieb detí, či už ide o deti s intelektovým nadaním, alebo s nejakým zdravotným znevýhodnením.
Pri vyučovaní možno častejšie využívať špecifické metódy, projektové, blokové vyučovanie, zážitkové učenie. Učenie sa tak stáva oveľa efektívnejšie, deti sú viac motivované. Žiaci nestrávia šesť až osem hodín denne učením (čas strávený v škole a pri domácich úlohách). Čas určený na vzdelávanie je vysoko efektívny, ostáva viac času na dozrievanie dieťaťa ešte aj v hre alebo rozvíjanie vlastných záujmov. Je tiež viac času na odpočinok.
Dôležitým aspektom je posilňovanie rodinných pút. Takéto rodiny bývajú často súdržnejšie, vzťahy sú hlbšie. Žiak má šancu rásť do hĺbky vo vzťahovej a charakterovej rovine.
Individuálne vzdelávanie je aj akási prirodzená škola životom, žiaci nadobúdajú praktické zručnosti a schopnosti ako varenie, šitie, hospodárenie s financiami, domáce opravy, práce v záhrade, starostlivosť o domáce zvieratá a podobne.
Nevýhody individuálneho vzdelávania
Ak sa rozhodnete pre individuálne vzdelávanie, musíte sa pripraviť na nesúhlas a nepochopenie okolia či kritiku najbližších. Nezanedbateľnou skutočnosťou je tiež strata platu rodiča, ktorý doma vzdeláva deti. Aj vybudovanie autority rodiča a učiteľa súčasne je niekedy veľmi ťažké.
Je náročné zladiť požiadavky domácnosti a vyučovania, z čoho vyplýva zvýšená psychická záťaž rodiča (pedagóga). Preto je nevyhnutné pamätať na to, že takýto rodič potrebuje dodržiavať potrebnú psychohygienu – nájsť si čas aj na seba a na odpočinok.
Pre deti zasa môže byť stresujúce pravidelné polročné testovanie a prechod na druhý stupeň.
Socializácia detí
Prvotná socializácia, teda začleňovanie jednotlivca do spoločnosti, prebieha už v rodine, nie v škole, ako sa často deklaruje. Tam dieťa vstupuje do iných vzťahov, zažíva sociálny tlak, ktorý sa učí viac či menej úspešne spracovať. Skúsenosť však ukazuje, že vhodne nastavené individuálne vzdelávanie neprináša nedostatok sociálnych väzieb. Mnoho rodín, kde sa deti vzdelávajú doma, je viacpočetných. Deti sa tak prirodzene socializujú vo vekovo rôznorodej skupine detí, musia spolupracovať, chápať rozdielne tempo mladších, majú zdravé vzťahy s ľuďmi každého veku, predovšetkým so svojimi rodičmi. Rodičia majú viac času na výchovu, vysvetľovanie a budovanie charakteru detí. Navyše, pri domácom vzdelávaní majú deti viac času sa venovať aj pomoci v domácnosti alebo svojim záujmom. To prináša rozvoj manuálnych a praktických zručností. Ak majú možnosť navštevovať podľa svojich talentov nejaké záujmové vzdelávanie, krúžky či kresťanské spoločenstvá detí, nie sú vyňaté ani zo sociálneho kontaktu s rovesníkmi.
Ako postupovať?
Musíte zapísať dieťa do kmeňovej školy a súčasne si podať žiadosť o individuálne vzdelávanie. K tomu treba priložiť kópiu dokladu o vzdelaní rodiča, individuálny výchovno-vzdelávací plán, zoznam učebných zdrojov, z ktorých sa dieťa bude učiť, a popis materiálnych podmienok na vzdelávanie. Ak nemáte vzdelanie zodpovedajúce kvalifikačným predpokladom pre prvý stupeň základnej školy, musíte si nájsť garanta na vzdelávanie. Ten potom potrebné náležitosti vykoná a zdokladuje za vás. Riaditeľ školy vydá rozhodnutie o povolení individuálneho vzdelávania. Zo skúsenosti rodičov však viem, že to nerobia veľmi radi, lebo za deti v domácom vzdelávaní dostávajú len minimum peňazí od štátu a pribudne im administratívna záťaž. Navyše takého žiaka musia dvakrát ročne preskúšať formou komisionálnych skúšok. Je preto dobré nájsť si školu, ktorá prezentuje aj možnosť zapísať žiakov na vzdelávanie v takejto forme. Takáto škola je potom ústretová aj pri vykonávaní komisionálnych skúšok, ktoré sa realizujú v priateľskej atmosfére, bez zbytočného stresu či dokazovania toho, čo žiak nevie.
Pozitívom je, že aj v Národnom programe rozvoja výchovy a vzdelávania, zverejnenom 15. marca 2017, je pozornosť venovaná aj tejto oblasti. Okrem iného navrhuje aj možnosť experimentálne overiť individuálne vzdelávanie na druhom stupni ZŠ.