SLOVO SVÄTÉHO OTCA (Marek Baran; foto: flickr.com)
Svätý Otec František vo svojom príhovore v prvú pôstnu nedeľu upriamil pozornosť na to, ako zvíťaziť nad pokušeniami satana.
V prvú nedeľu tohto liturgického obdobia nám Božie slovo ukazuje cestu, ako prežiť s úžitkom týchto štyridsať dní, ktoré vedú ku každoročnému sláveniu Veľkej noci. Je to cesta prejdená Ježišom, o ktorej nám evanjelium hovorí, že skôr ako začal svoje ohlasovanie, utiahol sa na štyridsať dní do púšte, kde ho pokúšal satan (porov. Mk 1, 12 – 15). Evanjelista zdôrazňuje, že Svätý Duch „hnal Ježiša na púšť“ (porov. Mk 1, 12). Svätý Duch, ktorý na neho zostúpil hneď po krste, ktorý prijal od Jána v rieke Jordán, ho teraz ženie na púšť, aby čelil pokušiteľovi, aby bojoval proti diablovi. Celý Ježišov život je v znamení Svätého Ducha, ktorý ho oduševňuje, inšpiruje, vedie.
Zamyslime sa však nad púšťou. Pristavme sa na chvíľu pri tomto prírodnom a symbolickom prostredí, ktoré je v Biblii také dôležité. Púšť je miestom, kde Boh hovorí k srdcu človeka a kde odpoveď vytryskuje v podobe modlitby, teda púšť samoty, kde je srdce odpútané od iných vecí a len v tejto osamelosti sa otvára Božiemu slovu. Je to však aj miesto skúšky a pokušenia, kde pokušiteľ využíva ľudskú krehkosť a potreby, a ukazuje svojím lživým hlasom, alternatívnym k Božiemu, inú cestu, cestu podvodu. Pokušiteľ zvádza.
Vskutku, počas Ježišových štyridsiatich dní na púšti sa začína „duel“ medzi Ježišom a diablom, ktorý sa zavŕši umučením a krížom. Každý rok na začiatku pôstneho obdobia nám toto evanjelium o pokúšaní Ježiša na púšti pripomína, že život kresťana je, v stopách Pána, bojom proti duchu zla. Ukazuje nám, že Ježiš dobrovoľne čelil pokušiteľovi a zvíťazil; a zároveň nám pripomína, že diablovi je umožnené vplývať pokušeniami aj na nás. Musíme si byť vedomí prítomnosti tohto prefíkaného nepriateľa, ktorý má za lubom naše večné odsúdenie, naše zlyhanie, a pripraviť sa na to, ako sa pred ním brániť a poraziť ho. Božia milosť nám zaručuje s vierou, modlitbou a pokáním víťazstvo nad nepriateľom.
Chcel by som však zdôrazniť jednu vec: v pokušeniach Ježiš nikdy nevedie s diablom dialóg, nikdy. Alebo ho vyháňa z posadnutých preč, alebo nad ním vynáša súd, alebo poukazuje na jeho zlomyseľnosť, ale nikdy nie dialóg. A na púšti sa zdá, akoby tam prebiehal rozhovor, lebo diabol mu dáva tri návrhy a Ježiš odpovedá. No Ježiš neodpovedá svojimi slovami; odpovedá Božím slovom, tromi úryvkami z Písma. A toto platí pre nás všetkých. Keď sa zvodca priblíži a začne nás zvádzať: „Ale veď mysli na toto, urob toto…“, pokušením je viesť s ním dialóg, ako to urobila Eva. A ak vstúpime do dialógu s diablom, budeme porazení. Zapíšte si to do hlavy i do srdca: s diablom sa nikdy nevedie dialóg, neexistuje s ním dialóg. Iba Božie slovo.
V období pôstu Svätý Duch poháňa aj nás, tak ako Ježiša, vstúpiť na púšť. Nejde tu o nejaké fyzické miesto, ale o existenciálny rozmer ticha, načúvania Božiemu slovu, aby sa v nás uskutočnilo opravdivé obrátenie. Nemajme strach z púšte, vyhľadávajme viac chvíľ na modlitbu, stíšenie sa, zahĺbenia sa do seba. Nebojme sa. Sme povolaní kráčať po Božích cestách, obnovujúc si naše krstné sľuby: zrieknuť sa satana, všetkých jeho skutkov a všetkých jeho lákadiel. Nepriateľ tu číha, dajte si pozor. A nikdy s ním neveďme rozhovor. Zverme sa do materského príhovoru Panny Márie. (z príhovoru 21. februára 2021)
„Božia milosť nám zaručuje s vierou, modlitbou a pokáním víťazstvo nad nepriateľom.“ (Svätý Otec František)