SLOVO NA TÉMU (Ján Krupa; foto: flickr.com)
„Mnoho ráz a rozličným spôsobom hovoril kedysi Boh otcom skrze prorokov.“ (Hebr 1, 1) S týmto presvedčením súhlasia všetky tri veľké monoteistické náboženstvá. Židia, kresťania i moslimovia veria, že Boh sa zjavoval skrze prorokov a poslov v rozličných dobách rozličným národom.
Podľa Koránu, ktorý je svätým písmom moslimov, Boh prehovoril najmä skrze Abraháma, Mojžiša, Ježiša, ale definitívne skrze Mohameda, ktorý priniesol ľuďom v Koráne konečné a neprekonateľné Božie slovo. Moslimovia veria, že Boh priamo nadiktoval Mohamedovi Korán a ako taký je Korán potvrdením a doplnením židovskej Tóry a kresťanského Evanjelia. Korán považuje sväté písma Židov a kresťanov za spisy, ktoré Boh zoslal Mojžišovi a Ježišovi. Preto sú Židia i kresťania v Koráne označovaní ako „ľudia Knihy/Písma“ (2, 105.145; 5, 15.19).
Ježiš (arab. Ísa) je popri Mojžišovi a Abrahámovi najčastejšie spomínanou biblickou postavou v Koráne. Ježiš sa vo svätom písme moslimov spomína v devätnástich zo stoštrnástich kapitol (súr). Ide o 120 z celkovo 6 236 veršov Koránu. Mária, Ježišova matka, je jedinou po mene spomínanou ženou v Koráne. Jozef sa vo svätom písme moslimov neuvádza, dobre ho však pozná islamská tradícia. Aj preto sa Ježiš v Koráne často spomína ako „syn Márie“. Na otázku, kto je Ježiš, Korán odpovedá jasne a jednoznačne: patrí medzi veľkých Božích poslov/prorokov, no nie je Boží Syn.
Zvestovanie a narodenie Ježiša
Nielen novozákonné Lukášovo evanjelium (1, 26 – 38), ale aj sväté písmo moslimov prináša príbeh o zvestovaní Márii. Korán rozpráva (v súre 19), že Boh poslal k panne Márii svojho ducha, ktorého islamská tradícia stotožňuje s anjelom Gabrielom. Máriu vyľakalo náhle zjavenie. Anjel jej zvestoval, že Boh ju chce obdarovať „čistým chlapčekom“ (19, 19), z ktorého urobí znamenie svojho milosrdenstva pre ľudí. Mária zareagovala, že je nevydatá a počestná. Anjel poukázal na Božiu všemohúcnosť; a okrem toho je to už rozhodnutá vec: „Stane sa tak, ako náš Pán prikázal“ (19, 20).
Božím stvoriteľským činom alebo, podľa niektorých komentárov Koránu, Božím vdýchnutím ducha počala Mária dieťa Ježiša. Aby sa vyhla podozrievaniu a osočovaniu svojimi príbuznými, rozhodla sa odísť na odľahlé miesto, kde prebývala sama so svojimi vážnymi obavami. Tu Máriu prepadli pôrodné bolesti. Božej útechy sa jej dostalo skrze ústa anjela alebo jej práve narodeného dieťaťa. Upozornili ju na vodu, ktorá začala tiecť pre ňu, ako aj na datle suchej palmy, o ktorú sa oprela. Boh sa ujal Máriinej záležitosti, postará sa o to, aby jej narodenie dieťaťa nebolo na hanbu, ale na slávu. Mária má mlčať a čakať, kým jej Boh prejaví pomoc.
Mária sa teda vrátila k svojej rodine. Proti výčitkám príbuzenstva, že priviedla na svet nemanželské dieťa, Máriu vezme verejne pod ochranu samotné dieťa Ježiš, keď zázračne prehovorí pred očami všetkých a poukáže na svoje božské poslanie: „Som služobníkom Božím. On mi zjavil Písmo a ustanovil ma prorokom.“ (19, 30) Na inom mieste Korán výslovne bráni Máriu proti osočovaniu Židmi (4, 156) a opakovane označuje Ježišovu matku za takú, ktorá si panenstvo „strážila/chránila“ (21, 91; 66, 12). Korán trvá s absolútnou istotou na panenskom počatí a pôrode Ježiša.
Prorok Ježiš
Podľa Koránu Boh posilnil Ježiša, syna Márie, duchom svätosti (2, 87) a poveril ho, aby ohlasoval deťom Izraela Evanjelium, ktoré obsahuje správne usmernenie a svetlo pre život, ako aj uľahčenie predpisov židovskej Tóry. A okrem toho Ježiš priniesol viac jasnosti o niektorých prvkoch viery. Korán hovorí, že na osvedčenie svojho prorockého poslania Ježiš konal rozličné znamenia: „Jedného dňa Boh zvolá poslov a takto prehovorí: Akú ste dostali odpoveď po vašej kázni? Oni odpovedia: Nemáme o tom vedomosti. Ty si však ten, kto pozná tajomstvá. Boh povie: Ježiš, syn Márie, spomeň si na moju milosť voči tebe a tvojej matke, ako som ťa posilnil duchom svätosti a mohol si už v kolíske hovoriť k ľuďom ako dospelý muž; ako som ťa naučil Tóru i Evanjelium; a ako si vymodeloval z hliny vtáka a vdýchol si mu život s mojím dovolením; a ako si uzdravoval slepých a malomocných s mojím dovolením a nechal si mŕtvych ľudí vyjsť z hrobu s mojím dovolením; a ako som ťa uchránil pred deťmi Izraela, keď si prišiel k nim s jasnými dôkazmi, no neverci medzi nimi povedali: Toto je jasné kúzelníctvo.“ (5, 109 – 110)
Ako sa skončil pozemský život Ježiša?
Podľa Koránu Ježiš bol, podobne ako ostatní ľudia, podrobený smrti. Kedy a ako sa skončil jeho pozemský život, je sporná otázka.
Väčšina komentátorov Koránu z tábora ortodoxného islamu sa prikláňa k názoru, že Ježiš nezomrel na kríži. Na jednom mieste Korán hovorí: „… [Židia] hovorili: ,My sme zabili Mesiáša Ježiša, syna Márie, posla Božieho.ʻ Oni ho však nezabili a ani neukrižovali, ale zjavila sa im jemu podobná postava… A úplne naisto ho nezabili. Boh ho zdvihol k sebe. A Boh je mocný a múdrosťou oplýva.“ (4, 157 – 158) Na základe tejto pasáže sa niektorí vykladači Koránu domnievajú, že Boh vyslobodil Ježiša z rúk jeho protivníkov. Až potom Ježiš zomrel a po veľmi krátkom čase bol vzkriesený z mŕtvych a vyzdvihnutý do neba. Iní vykladači Koránu sa nazdávajú, že vyzdvihnutie do neba sa udialo bez predchádzajúcej smrti, ale Ježiš sa vráti na konci čias a až potom zomrie.
Čo sa stalo na kríži? Odpoveď znie: Buď sa vtedy Židom zdalo, že Ježiš zomrel na kríži, no bol to omyl, lebo Boh ho v skutočnosti vyzdvihol k sebe do neba; alebo, ako sa domnieva väčšina vykladačov Koránu, Židia síce niekoho ukrižovali, no nebol to Ježiš, ale niekto iný, kto vyzeral ako Ježiš.
Korán hovorí o Ježišovom životnom príbehu, poslaní a prorockom poverení. Ale ani jediným slovom nespomína Ježišovo dielo vykúpenia. Podľa islamskej náuky ľudia nepotrebujú Vykupiteľa, ale Božie milosrdenstvo. Pred Bohom je každý hriešnik a každý sa musí zodpovedať len za svoje vlastné hriechy. Nikto nemôže vystupovať zástupne za druhých a priniesť im spásu. Podľa Koránu Ježiš je len jeden z veľkých historických prorokov, prorok, ktorého Boh vyznamenal osobitnou milosťou a zázračným vyvolením.
Kto je Ježiš?
Najväčšie ťažkosti v otázkach viery medzi kresťanstvom a islamom sa týkajú otázky, kto je Ježiš. Islam je prísne monoteistické náboženstvo, ktoré silno zdôrazňuje jedinosť Boha. „Niet iného Boha okrem Boha“ – takto znie prvá hlavná časť islamského vyznania viery (šaháda). Podľa islamu je monoteizmus stredom každého prorockého ohlasovania a každej náuky viery. Preto Korán odmieta niektoré aspekty kresťanskej viery, ktoré považuje za nezlučiteľné s monoteizmom.
Korán nepolemizuje paušálne s kresťanským učením, ale napáda len to, čo nazýva preháňanie kresťanov. V posudzovaní osoby Ježiša Krista sa zhoduje v mnohých bodoch s náukou kresťanskej viery, ale odmieta náuku o Ježišovom božstve.
Koránové tituly Ježiša
Korán popisuje osobnosť a výnimočný osud Ježiša rozličnými titulmi, ktorých obdoby nachádzame v židokresťanskej tradícii, ale sväté písmo moslimov im prepožičiava novú významovú náplň.
Ježiš – prorok, posol a služobník Boží. Ježiš, syn Márie, je služobníkom Božím. Ako novonarodené dieťa sám svedčí: „Som služobníkom Božím…“ (19, 30) A jediný Boh, ktorý sa v Koráne vyjadruje v takzvanom božskom pluráli, o Ježišovi povie: „Veď nie je ničím, len služobníkom, voči ktorému sme boli milostiví…“ (43, 59) S istotou, že robí nesporné vyjadrenie, Korán zo svojej strany konštatuje: „Ani Mesiáš, ani anjeli neopovrhujú možnosťou byť služobníkmi Božími.“ (4, 172)
Ježiš je Boží služobník, ktorému bola preukázaná zvláštna milosť (43, 59), čistý chlapček (19, 19), požehnaný (19, 31), z ktorého Boh urobil „príklad pre deti Izraela“ (43, 59). Bude sa tešiť veľkej úcte na tomto i na druhom svete a bude patriť k tým, ktorí sú blízko pri Bohu (3, 45).
Všetky tieto vyznamenania vyplývajú z Ježišovho poslania, lebo Boh si ho vyvolil, aby z neho urobil proroka (19, 30). Korán uvádza Ježiša v zozname, v ktorom sú iba mená veľkých prorokov: [Boh, opäť v takzvanom božskom pluráli, hovorí Mohamedovi]: „Veď uzavreli sme zmluvu s prorokmi, s tebou [Mohamed] a s Noemom, s Abrahámom, s Mojžišom, aj s Ježišom, synom Márie.“ (33, 7)
Viac ako obyčajný prorok je Ježiš poslaný Bohom ako zakladateľ náboženstva. Boh ho poveril, aby priniesol deťom Izraela Písmo: Ako Mojžiš priniesol Tóru a ako neskôr Mohamed prišiel s Koránom, tak mal Ježiš ohlasovať Evanjelium. Svoje učenie, svoje náboženské poznatky a predovšetkým svoj spis so zjavením dostal bezprostredne od Boha. Preto Ježiš nie je len prorok, ale aj veľký Boží posol.
„Mária prehovorila: ,Môj pane, ako môžem mať syna, keď sa ma žiadny muž nedotkol?ʻ“ Dostalo sa jej odpovede: „Boh stvorí, čo chce, ak sa tak rozhodne, povie: ,Staň sa!ʻ A stane sa. A Boh ho naučí Písmu, múdrosti, Tóre a Evanjeliu. Pôjde ako posol k deťom Izraela a takto povie: ,Prišiel som k vám s posolstvom od vášho Pána. Z hliny vytvorím podobu vtáka, vdýchnem mu život a s požehnaním Boha vzlietne. Uzdravím s Božím dovolením slepého, uzdravím malomocného, vzkriesim a odhalím vám, čo jete a čo uchovávate vo vašich príbytkoch. Toto sú znamenia pre vás, ak veríte. Prišiel som, aby som potvrdil, čo bolo predo mnou zjavené z Tóry a aby som vám dovolil robiť veci doteraz zakázané. Prišiel som k vám so znamením od vášho Pána. Bojte sa Boha a poslúchajte ho. Boh je mojím a vaším Pánom, preto mu slúžte. To je správna cesta.ʻ“ (3, 47 – 51)
Ježiš – Mesiáš. Korán necháva anjela pri zvestovaní Márii povedať: „Ó, Mária, Boh ti odkazuje radostnú zvesť o slove od neho, ktorého meno bude Mesiáš Ježiš, syn Márie.“ (3, 45) Keďže pri pojme Mesiáš (arab. al-Mesih) ide o poarabčenú podobu sýrskeho slova Mešiha, ktoré je doslovným prekladom gréckeho slova Christos, niektorí prekladatelia Koránu do moderných jazykov uprednostňujú prekladať pojem al-Mesih namiesto pojmu Mesiáš termínom Kristus.
Keď kresťanský čitateľ narazí v Koráne na slovné spojenie Ježiš Kristus, v jeho hlave sa ihneď premietnu biblické predstavy o Ježišovi Kristovi. Preto je vhodnejšie prekladať pojem al-Mesih pojmom Mesiáš, hoci aj tak to znie ešte stále dosť biblicky. Jadro problému spočíva v tom, že v novozákonných evanjeliách a listoch je pojem Kristus/Mesiáš spätý s titulom Boží Syn (Mt 16, 16), no Korán jednoznačne odmieta Ježišovo Božie synovstvo.
Titul Mesiáš/Kristus sa v Koráne považuje len za vlastné meno/priezvisko Ježiša, pričom ide o zvyk, ktorý sa udomácnil už v židokresťanskom prostredí. Neskôr vykladači Koránu interpretovali titul al-Mesih úplne vlastným spôsobom. Ich vysvetlenia brali do úvahy rozličné aspekty Ježišovho pôsobenia.
(pokračovanie v nasledujúcom čísle)