SLOVO V RODINE (Lenka Myslíková; foto: pexels.com)
Výber školy od materskej po strednú, resp. vysokú, v demokratickej spoločnosti navyše s možnosťou rozhodnutia medzi jej štátnym, súkromným alebo cirkevným zriaďovateľom, je skutočnosť, s ktorou je konfrontovaný každý rodič. Aké sú teda dominujúce princípy pri rozhodovaní sa pre konkrétnu školu na jednotlivých stupňoch a ako ovplyvňuje výchova a osobné preferencie rodičov a neskôr aj žiakov jej výber?
Materská škola
Hoci vzhľadom na profesijnú budúcnosť ovplyvňuje výber materskej školy dieťa najmenej zásadným spôsobom, rodičia mu venujú neraz najväčšiu a najúzkostlivejšiu pozornosť. Je to prirodzený jav – dieťa prvýkrát opúšťa bezpečie rodinného života a začleňuje sa do prvých sociálnych vzťahov. Aj pre rodičov býva toto obdobie prakticky a emocionálne náročné (nástup do práce po rodičovskej dovolenke, zmena zaužívaného denného režimu, prvé radikálnejšie osamostatnenie sa dieťaťa od matky alebo otca a pod.). Rodičia neraz veľmi úzkostlivo skúmajú prostredie vybranej materskej školy, jej zameranie, denné aktivity, osobnosť učiteliek.
Na tomto stupni je pre rodičov najdôležitejšie, aby materská škola čo najpresnejšie kopírovala domáce prostredie dieťaťa vrátane čistého a príťažlivého zariadenia triedy a ústretovej atmosféry, aby prechod medzi domácim a školským prostredím bol čo najprirodzenejší a najmenej stresujúci pre dieťa aj rodičov. Samozrejmosťou má byť bezpečný terén v interiéri aj exteriéri škôlky, každodenný pobyt na čerstvom vzduchu, možnosť využitia detského ihriska, bonusom pokojné a tiché prostredie s množstvom zelene a bez nadmerného hluku a znečistenia.
Rovnako dôležité býva aj stravovanie dieťaťa a hoci materiálno-spotrebné normy na detskú stravu sú záväzne dané ministerstvom školstva, rodičia oceňujú, ak škôlka venuje stravovaniu detí náležitú pozornosť a poskytuje benefity napríklad v podobe zavedenia ovocných a zeleninových dní, ak dokáže zabezpečiť kvalitné mliečne výrobky, cielene obmedzuje používanie rafinovaného bieleho cukru a podobne.
Lákadlom pre rodičov, ktorí majú ambíciu rozvíjať osobnosť dieťaťa od najútlejšieho veku, je aj ponuka záujmových krúžkov, výučba angličtiny alebo iného cudzieho jazyka, tvorivé dielne, možnosť plaveckého alebo lyžiarskeho výcviku, výlety do blízkeho okolia či pobyt predškolákov v škole v prírode.
Pre rodičov hľadajúcich alternatívne vzdelávanie je dôležité si overiť, či vybrané predškolské zariadenie je legislatívne zaradené do siete škôl a školských zariadení (patria sem aj cirkevné materské školy), v ktorom dieťa získa predprimárne vzdelanie, ktorého kvalitu garantuje štát.
Základná škola
Napriek tomu, že dnes nie je povinnosťou rodičov zapísať dieťa do tzv. spádovej školy, jej blízkosť a ľahká dostupnosť by mala ostať jedným z prioritných kritérií výberu základnej školy. Keďže dieťa vstupuje na základnú školu vo veku, keď pokračuje proces osamostatňovania sa od rodičov, škola v blízkosti bydliska, do ktorej sa dieťa dokáže dostať samo, napomáha tento proces a adekvátne podporuje sebavedomie dieťaťa. Navyše má dieťa možnosť stretávať sa so spolužiakmi aj vo voľnom čase, budovať priateľstvá, vzájomne si pomáhať, bezprostredne získavať informácie v čase absencie v škole a necítiť sa v mimoškolskom čase izolovane.
Ďalším mimoriadne dôležitým kritériom predovšetkým na prvom stupni ZŠ je osobnosť učiteľky/učiteľa. Učiteľ sa v tomto období stáva pre dieťa väčšou autoritou ako rodič, a preto by mal disponovať mimoriadnymi osobnostnými a profesionálnymi kvalitami. Kvalitný učiteľ dokáže v žiakoch vybudovať pocit spolupatričnosti k triednemu kolektívu, potrebu vzájomnej pomoci, a nevytvára konkurenčné prostredie, ktoré nie je v prvých rokoch základnej školy žiaduce. Učiteľ na prvom stupni by mal okrem plnenia povinných vzdelávacích plánov naučiť dieťa kooperovať s ostatnými, podporovať tímového ducha, rozvíjať detskú kreativitu a spontánnosť pri nadobúdaní vedomostí.
Kredibilitu základnej školy podstatnou mierou zvyšujú pozitívne skúsenosti iných rodičov, kvalitné vybavenie školy IT technikou, knižnicou, telocvičňou…, zapájanie sa školy do domácich aj medzinárodných projektov, ponuka mimoškolských aktivít tzv. pod jednou strechou, aby rodičom aj žiakom odpadla povinnosť absolvovať umeleckú školu či športový krúžok v inej časti mesta a pod.
Pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je nevyhnutná spolupráca školy s centrom pedagogicko-psychologického poradenstva, školským psychológom, ako aj možnosť integrácie intaktných alebo hendikepovaných detí.
Keďže štátny vzdelávací program je vo všetkých školách bez ohľadu na zriaďovateľa rovnaký, rodičia by mali upriamiť pozornosť na jednotlivé špecifiká školského kurikula a celkový prístup k vzdelávaniu. Vhodné je takisto navštíviť školu v rámci Dňa otvorených dverí, sledovať referencie na internete alebo si preštudovať špecializované online portály, kde sa možno dozvedieť o kvalite školy na základe ministerstvom zozbieraných a spracovaných dát.
Stredná škola
K nástupu na strednú školu dochádza v období, keď už dieťa dokáže na jej výbere rovnocenne participovať a rodič by mal rešpektovať jeho preferencie, a starostlivo zvážiť jeho schopnosti. Úsilie príliš motivovaných rodičov dostať dieťa za každú cenu na gymnázium alebo náročnú odbornú školu neraz vedie k strate motivácie a nárastu frustrácie dieťaťa. Rodič by mal v každom prípade komunikovať s dieťaťom, reflektovať jeho postoje a rozhodnutie by malo byť ich spoločným konsenzom.
Správne zvolená stredná škola by mala zodpovedať záujmom žiaka, jeho vzdelávacím výsledkom z predošlých ročníkov a mala by mať perspektívu uplatnenia absolventa na trhu práce.
Pri výbere strednej školy je vhodné sledovať aj koeficienty hlásiacich sa a prijatých žiakov a zdokumentovať si dosiahnuté výsledky, keďže o prijatí žiaka na výberovú školu rozhoduje napr. aj jeho účasť na predmetových olympiádach, výsledky v celoslovenskom testovaní 9 či úspešné zvládnutie talentových skúšok.
Aký typ školy zvoliť
Na všetkých uvedených stupňoch existuje možnosť zvoliť si popri štátnej alebo súkromnej aj cirkevnú školu. Cirkevné školy sa rovnako ako štátne môžu líšiť úrovňou a kvalitou poskytovaného vzdelávania a status cirkevnej školy by nemal byť ani pre veriaceho rodiča jediným kritériom jej výberu. Aj cirkevná škola je povinná spĺňať vysoké štandardy a rodičia majú právo požadovať adekvátnu kvalitu. Cirkevná škola by však mala byť priestorom, v ktorom sa popri rešpektovaní názorovej plurality ponúka to, čo štátne ani súkromné školy sprostredkovať nedokážu, a to duch evanjelia a život v súlade s kresťanskou náukou a Božími princípmi.