HOMÍLIA (Youssef Absi; foto: Michal Petriľák)
Jeho Blaženosť Youssef Absi, patriarcha Antiochie, Alexandrie a Jeruzalema, povzbudil veriacich na odpustovej slávnosti v Litmanovej nielen svojou prítomnosťou, ale aj slovom, ktoré odznelo 4. augusta na hore Zvir.
V mene Otca i Syna, i Svätého Ducha. Amen.
Je pre mňa radosťou a požehnaním byť tu dnes s vami pri tejto posvätnej a nádhernej príležitosti. Ďakujem vám, môj drahý brat, metropolita Babjak, za príležitosť byť účastníkom tohtoročnej púte v Litmanovej. Bol som požiadaný, aby som predniesol homíliu pri príležitosti sviatku Zosnutia Presvätej Bohorodičky, ktorý je veľkým sviatkom byzantskej cirkvi.
Zosnutie a nanebovzatie Panny Márie bolo pridané ku kresťanským sviatkom až v neskorších rokoch. Prvýkrát sa tento sviatok začal sláviť v Jeruzaleme v 5. storočí, hneď po tom, ako bol na Efezskom koncile Božej Matke priznaný titul Bohorodička. Na konci 6. storočia sa slávenie tohto sviatku rozšírilo do celej Byzancie. Pápež Teodor I. ho prijal aj do Rímskej cirkvi. V byzantskom kalendári sa tento sviatok slávi v auguste, a tak právom môžeme tento mesiac nazývať mariánsky.
Obidve cirkvi, západná aj východná, učia, že Boh vzal Pannu Máriu do neba zo života do života, pretože je Matkou života, matkou Ježiša Krista.
Téma života je v liturgických textoch tohto sviatku veľmi dôležitá. V tropári sviatku spievame: „Ty si bola prenesená do života, ó, Matka života.” A pieseň kondáku dodáva: „Pretože sa stala Matkou života, bola prenesená do života.”
Svätý Ján Damaský hovorí: „Ona dnes začína svoj druhý život skrze toho, kto bol príčinou jej prvého bytia. Ona dala počiatok, myslím na život v tele, tomu, kto nemá počiatok v čase, hoci Otec bol príčinou jeho božskej existencie.” (O nanebovzatí 3)
Teologické základy tohto sviatku majú svoje korene v starobylej kresťanskej viere, že Božia Matka nasledovala príklad svojho Syna a bola prenesená s telom a dušou do neba. Keď rozjímame nad titulom Matka Boha, zistíme, že je obojstranný. Boh si ju vyberá prostredníctvom anjela. A ona následne prijíma toto Božie vyvolenie. Skutočnosť tohto prijatia je veľmi dôležitá, pretože ide o dobrovoľnú aktivitu voči Božej milosti. Keď Mária prijala toto volanie, prijala aj istú spoluprácu. Stala sa zodpovednou za rolu materstva, ktorá jej bola zverená. Jej úspech ako matky je dokonalým súladom medzi Božím povolaním a jej ochotou spolupracovať.
Svätý Ján z Damasku o súhre medzi Bohom a Pannou Máriou hovorí:
„Potom jej anjel povedal: ,Neboj sa, Mária. Našla si milosť pred Bohom.‘ Vo veľkom čine ju našla ona, ktorá bola hodná milosti. Zrodila plnosť milosti. Našla milosť, ktorá priniesla prameň milosti, a bola bohatou žatvou milosti. Našla hĺbku milosti, ktorá neporušila jej dvojité panenstvo, jej panenská duša nebola o nič menej nepoškvrnená než jej telo; preto je jej panenstvo dokonalé.“ (O nanebovzatí 1)
Cirkev nás pozýva chváliť Božiu Matku piesňami. Ľudia, ako nám hovorí evanjelium, oslavovali Máriu za to, že porodila Krista: „Blahoslavený život, ktorý ťa nosil, a prsia, ktoré si požíval.“ (Lukáš 11, 27) To, že oslavujeme Pannu, je skutočnosťou vďaka jej vzťahu ku Kristovi a k Otcovi. Čím je vzťah silnejší, tým viac by sa mal oceniť. Čo je silnejšie ako vzťah matka a syn? Takto by sme mali chápať Kristovu odpoveď v tom istom evanjeliu: „Skôr sú blahoslavení tí, čo počúvajú Božie slovo a zachovávajú ho.“
Započúvajme sa do slov svätého Jána z Damasku, ktorý opisuje silu vzťahu matka – syn:
„Nikto nestojí medzi Synom a Matkou. Lieči naše vášne, lieči naše choroby, pomáha nám z našich ťažkostí, napĺňa náš život pokojom, zosiela nám osvietenie Duchom. Zapaľuje nás túžbou po svojom Synovi. Obdarúvaj nás radosťou, aby sme s tebou mohli prežívať šťastie, keď ťa vidíme žiariť so slávou tvojho Syna, a aby sme sa mohli naveky radovať a sláviť sviatok v Cirkvi s tými, ktorí slávia toho, ktorý nám skrze teba daroval spásu, Krista, Božieho Syna a nášho Boha.“ (O nanebovzatí 3)
Panna Mária sa stala matkou, keď uverila volaniu anjela, počula Božie slovo a všetko si uchovala vo svojom srdci. Stala sa Božou Matkou svojimi skutkami aj slovami, poslušnosťou voči Bohu, pokorou, službou a obetou. Aj my sa môžeme stať Kristovými rodičmi a priateľmi, ak počúvame jeho slovo a zachovávame ho. To je to, na čom Kristus trvá, keď sa ho pýtajú na jeho bratov a rodinu: „Lebo každý, kto plní vôľu môjho Otca, ktorý je na nebesiach, je môj brat i sestra, i matka.“ (Matúš 12, 50)
Boh pozýva všetkých svojich verných, aby sa stali synmi a dcérami, aby sa stali „Božími matkami“. Spolu so svojím povolaním dáva milosť a moc to dosiahnuť. Všetko, čo treba, je povedať áno, nasledovať kresťanské volanie a byť verný kresťanskej viere. Iba vtedy si budeme môcť byť istí, že budeme vzatí do neba ako Božia Matka.
Môžeme byť ľuďmi, ktorí nepočúvajú, dokonca by sme aj mohli počúvať, ale nerozumeli by sme, máme uši, ale nepočuli by sme. Zosnutie a nanebovzatie Panny Márie sú výzvou, aby sme boli ako ona, aby sme dobre počúvali Božie slovo, zachovávali ho v našich srdciach a konali podľa neho. Aby sme sa tak stali Ježišovou domácnosťou. Potom môžeme sláviť tento sviatok a vzdávať chválu Panne. Potom môžeme vstúpiť do neba ako Panna a vojsť do Božieho kráľovstva. Potom môžeme byť vzatí zo života do života. Potom sa deň našej smrti stane naším zosnutím a naším nanebovzatím. To je presne to, čo zvoláva svätý Ján z Damasku, keď hovorí:
„Poďte, postavme sa okolo toho čistého hrobu a načerpajme milosť do svojich sŕdc. Pozdvihnime vždy panenské telo duchovnými rukami a vstúpme s ňou do hrobu, aby sme s ňou zomreli. Vzdajme sa svojich vášní a žime s ňou v čistote počúvajúc božské chvály anjelov v nebeských nádvoriach. Žasnime spolu a poučme sa zo zázračného tajomstva, ktorým bola vzatá do neba, aby bola so svojím Synom, čestnejšia ako všetky anjelské zbory.“ (O nanebovzatí 3)
Panna Mária nosila Ježiša Krista, náš život, a dala ho svetu. Aj my sme povolaní niesť Ježiša Krista a dať ho svetu. Mnohokrát sme upadli do pasce, na ktorú nás upozornil Kristus: dali sme svetlo pod nádobu, kde ho nevidno. Sviatok Panny Márie nám pripomína, aby sme boli ako ona, aby sme všetkým umožnili vidieť svetlo.
Modlime sa dnes a prosme Božiu Matku, Matku života, o príhovor.
Modlime sa dnes a obetujme toto eucharistické slávenie na oslavu Božej Matky.
Modlime sa za všetkých tých, ktorí nesú meno Márie, nech je ich život naplnený prítomnosťou nášho Pána.
Modlime sa za všetkých prítomných, ktorí si ctia a oslavujú Pannu Máriu.
Modlime sa, aby ich život bol naplnený príkladom Panny Márie a svedectvom o Ježišovi Kristovi, ktorý nás pozýva k životu, ktorý má zmysel.
Modlime sa za všetkých pútnikov, ktorí obetovali svoj čas, aby putovali po tejto duchovnej ceste.
Modlime sa za Slovensko, za mier a prosperitu, aby malo stále silného kresťanského ducha. Prinášam vám pozdrav od gréckokatolíckej komunity melchitov na Blízkom východe a v krajinách diaspóry.
Modlime sa za Blízky východ, najmä za Sýriu, kde násilie stále ohrozuje naše obyvateľstvo.
Nakoniec sa, prosím, modlime za stretnutie melchitskej mládeže, ktoré sa uskutoční budúci týždeň v Libanone. Mladí zo Sýrie, Jordánska, Palestíny a Egypta prídu do Bejrútu, aby sa navzájom spoznali, modlili a prežili osobitnú kresťanskú skúsenosť.
Nech všemohúci Boh na vás hľadí z neba a požehná vás všetkých v mene Otca i Syna, i Svätého Ducha. Amen.