NÁVRAT RADÍ (Peter Fudaly) Náš postoj k vzdelaniu je jedným z veľmi dôležitých elementov, ktoré formujú vzťah dieťaťa ku škole a učeniu. Ak z našich slov a postojov cíti, že učiť sa je užitočné a že vzdelanie je hodnotou, potom bude chodiť do školy rado a ľahšie dokáže prekonávať prekážky. Môže byť preto užitočné, ak si ako rodičia uvedomíme niekoľko faktov.
Dieťaťu sa mení denný režim, obsah i charakter činností a rozširuje sa mu repertoár povinností. Každý deň a v určený čas musí chodiť do školy, kde musí sústredene pracovať a dodržiavať pravidlá. Po škole sa musí venovať písaniu úloh a hru strieda systematická a cieľavedomá práca v podobe učenia. Je dôležité, aby malo dostatočný priestor na regeneráciu fyzických aj psychických síl aktívnym prežívaním voľného času.
Do života dieťaťa vstupuje nová autorita v osobe pedagóga, ktorú sa učí akceptovať až do tej miery, že sa jej ochotne a bez problémov podrobuje, identifikuje sa s ňou, preberá jej hodnoty i postoje a znižuje sa tak pocit všemocnosti rodičovskej autority. Príznačnou býva veta: „Ale pani učiteľka povedala…!“ Je to prejav citového odpútavania sa od rodičov, čo je dôležitý predpoklad pre to, aby raz dozrelo v osobnosť schopnú niesť zodpovednosť za svoje konanie. Slová či gestá ocenenia, povzbudenia a prejav dôvery zo strany dospelého sú významnými faktormi, ktoré formujú dôveru dieťaťa vo vlastné schopnosti, motivujú ho a zvyšujú jeho sebavedomie.
V škole dieťa získava ešte jednu cennú skúsenosť, a tou sú rovesnícke vzťahy, ktoré sa učí nadväzovať, prehlbovať a udržiavať. Stráca svoje výlučné postavenie získané v rodine a stáva sa „jedným z mnohých“. Snaží sa dosiahnuť pre neho uspokojujúcu a pre skupinu rešpektovanú sociálnu pozíciu. Môže sa to prejavovať v podobe vzájomného súperenia či v snahe zaujať a vyniknúť aj za cenu použitia nie najvhodnejších prostriedkov (napr. žalovanie). Je dôležité pomôcť dieťaťu nájsť a rozvíjať aspoň jednu oblasť záujmov, v ktorej môže v rámci kolektívu vyniknúť (šport, netradičné skúsenosti, špecifické zručnosti a znalosti). Tiež je dobré vytvárať vhodné príležitosti, ktoré mu poskytnú priestor stretnúť sa s kamarátmi aj mimo školy, napríklad v domácom prostredí.
Ak v nás dieťa bude mať oporu a istotu, oveľa ľahšie bude dôverovať aj sebe samému a objaví v sebe potenciál na zdolanie náročných situácií.