BIOETIKA (Jozef Glasa; foto: archív Terézie Vrábeľovej)
Strach nebýva dobrým radcom. Je to emócia, ktorá u mnohých hatí rozumné uvažovanie. Prejavuje sa to aj v negatívnych postojoch ľudí voči novým vakcínam proti koronavírusu. Potenciálne najúčinnejšiemu prostriedku na zvládnutie súčasnej pandémie choroby Covid-19.
Z celého očkovania, ako mi povedala žartom jedna vtipná a múdra kolegyňa, sa ľudia najviac boja ihly na injekčnej striekačke. Najmä chlapi. A tak vymýšľajú všetko na svete, aby sa tejto „desivej hrôze“ mohli vyhnúť. Čo keby sa im niečo stalo?! Chcú byť rozumní, „dať si pozor“. Tak zbierajú hoaxy a dezinformácie na sociálnych sieťach, na konšpiračných a dezinformačných weboch o nežiaducich účinkoch vakcín. Vraj utajovaných (opak je pravda). O tom, čo povedala super osoba – „pre mňa ozajstný odborník“ – v usilovne rozposielanom videjku, čo bolo na akejsi webovej stránke.
Pritom všetko, čo hovoria a píšu skutoční odborníci, najmä lekári, je im podozrivé. Vraj sú všetci podplatení a klamú. Pre vtieravé obavy radšej neveríme vláde ani zdravotníkom, lebo svetové sprisahanie. Také „utajené“, že je ho plný internet. Len my a naši sme na to všetko prišli. A len my vieme lepšie. A nadáva sa. Vlastným strachom chlapi nakazia kolegov v zamestnaní. Kamarátov na facebooku. Naočkujú ním aj svoje kolegyne, manželky, kamarátky a priateľky. Niekedy to, pravda, ide aj opačne. Infekcia strachu sa šíri rýchlejšie, než postupuje svetom nová, infekčnejšia mutácia koronavírusu.
Keď nestačia medicínske argumenty (lebo nesedia), hodia sa aj tie akože morálne. Lebo treba ochrániť nenarodené deti. (Iste treba.) Lebo umelý potrat je zlo. (Iste, je to veľké zlo.) Lebo vakcíny sú z potratených detí. (To je lož.) Lebo sa používajú bunkové línie, ktorých pôvod je z potratených detí. (To je pravda. A je to nesprávne.) Tak preto nemôžeme vakcínu nikdy použiť. (To nie je pravda. Ide o nesprávny morálny úsudok.) Ale my si myslíme. (To je opovážlivosť.) Nám nikto nebude nič hovoriť. (To je opovážlivá hlúposť.) My chceme iba absolútne eticky čisté vakcíny. (Zdanlivo „absolútne“ správny morálny postoj.)
Paradoxne, títo absolútni ochrancovia ľudského života bez obáv riskujú smrť, svoju aj cudziu. Otcov a matiek rodín. Zdravotníkov. Lekárov či sestier. Panej pri pokladni. Šoféra v autobuse. Nevinných… Ochorenie Covid-19, ktoré ani u nich vôbec nemusí dobre dopadnúť, aj keď ho prežijú. Množia sa údaje o dlhodobej rekonvalescencii, o postihnutí mladých, o dlhotrvajúcich následkoch.
V tejto skrumáži lží, zavádzania a hlúpostí vďaka Bohu svieti jasne a silno svetlo postoja Cirkvi. Tá je opäť majákom zdravého rozumu spojeného s Božím pohľadom a požehnaním – aj so skutočnou vedou a poznaním. Potvrdzuje to aj zaočkovanie emeritného pápeža Benedikta XVI. Aj Svätého Otca Františka, ktorý napríklad 10. januára 2021 v rozhovore pre televíznu stanicu Canale 5 povedal: „Myslím si, že eticky sa majú všetci dať zaočkovať. Nie je to ľubovoľná možnosť, je to etické konanie. Pretože hazarduješ so svojím zdravím, hazarduješ so životom, ale aj so životom druhých.“ „Ak to lekári predkladajú ako niečo, čo môže dobre fungovať a nemá nejaké špeciálne nebezpečenstvá, prečo sa nedať zaočkovať? Existuje v tejto veci isté samo-vražedné popieračstvo, ktoré si neviem vysvetliť.“ V tomto duchu znejú aj vyhlásenia katolíckych biskupských konferencií po celom svete, ako i stanovisko Konferencie biskupov Slovenska (KBS) z 8. decembra 2020 či vyjadrenie Kongregácie pre náuku viery z 21. decembra 2020. I posledné stanovisko subkomisie KBS pre bioetiku z januára 2021 k stanovisku občianskeho združenia Lekárnici za život. Lebo kresťanský postoj nie je postojom strachu. Ani nadutej pýchy či povýšeneckého rozumu. Je, ba musí byť postojom pokory. Usilovného a skromného hľadania pravdy.