Peter Milenky, kňaz – vicerektor kňazského seminára v Prešove
Zdá sa, že niekto si myslí, že si stačí svoje hriechy vybaviť spôsobom „ja sám s Bohom“. Lenže kde je ten Boh? On je predsa vtelený v tele Cirkvi, kde si to môžem osobne vyriešiť. Ľahko by sa potom mohlo stať, že človek bude kričať do prázdna a nie tam, kde sa Boh rozhodol byť prítomný. Človek, ktorý zhrešil, sa dostal do odlúčenia od Boha a Cirkvi. Ale vyznaním pred kňazom sa postaví zoči-voči hriechom, ktorými sa previnil; berie za ne zodpovednosť a tým sa znovu otvára Bohu a spoločenstvu Cirkvi, aby si tak umožnil novú budúcnosť (KKC 1455). Všimnime si, krst − uzavretie zmluvy s Bohom − je vec verejná. Hriech, teda porušenie zmluvy s Bohom, je vec verejná, preto logicky aj pokánie – vyznanie a odpustenie hriechov, je vec verejná. (Jak 5, 16)
Daniel Strelec, animátor
V detskom svete sa veľakrát stáva, že dieťa povystrája, urobí nejakú zlú vec či niečo podobné a často si to nechá pre seba. Ale rodič o tom vie, no zároveň ho učí, že sa to stáva, a že to môže mať určité následky. Rodič ho poučí, aby tomu vedel predchádzať, či robí opatrenia, aby sa dieťa vedelo v danej situácii správne v budúcnosti zachovať. To isté sa deje aj v našom duchovnom živote. Áno, Ježiš nás pozná, uzdravuje, ale aj skrz duchovného otca v rámci svätej spovede môžeme uznať hriech či zlyhanie, povzbudí nás k tomu, ako to spraviť inak, lepšie, ako sa zachovať či možno ako predísť hriechu. (Mt 11, 28)
Angelika Birošová, ikonopisec
A prečo nie? Z vlastnej skúsenosti viem, že je nesmierne ťažké prosiť o odpustenie, pokoriť sa. Priznať si, že som hriešnik. Myslím, že toto je veľký problém. Áno, v Ježišovi Kristovi Boh odpustil všetky hriechy, ale odpustenie môžem prijať len vtedy, keď vidím, že ho potrebujem. Druhou dôležitou skutočnosťou je, že ak je moje vnútro plné hriechu, pocíti to aj moja rodina a spoločenstvo. Kňaz pre mňa zosobňuje spoločenstvo, ktoré vinou môjho hriechu nie je znakom Ježiša Krista pre tento svet. Nie je hriech, ktorý by zároveň nepoškodil aj spoločenstvo – Cirkev, ako to môžeme vidieť v Knihe Jozue pri dobýjaní mesta Hai. (Jn 17, 25 – 26)