SLOVO V RODINE (Miloš a Danka Namešpetrovci; foto: pexels.com)
Jedna zo sviatostí, ktorá odzrkadľuje prítomnosť samého Boha medzi mužom a ženou, je práve manželský zväzok. Možno žiť aj v dnešnej dobe rozprávkové manželstvo, až pokým nás smrť nerozdelí? Treba vkladať dôležitosť aj do samotného chodenia?
Chodenie – odrazový mostík do manželstva? Má doň zasahovať aj Boh?
,,A stvoril Boh človeka na svoj obraz, na Boží obraz ho stvoril, muža a ženu ich stvoril.“ (Gn 1, 27) Boh nás stvoril, a preto nám najlepšie rozumie. Osobná láska voči Bohu v nás prebúdza túžbu po tejto dokonalej láske. Každý mladý človek stvorený na obraz Boha dostal od neho do srdca poklad – bohatstvo citov, s ktorými sa chce podeliť. Môžeme to zovšeobecniť a povedať, že chodenie by malo byť vedomou snahou o vstup do manželstva. Láska, ktorá ho determinuje, je akýmsi pestrofarebným motýľom, ktorý ho farbí tromi odtieňmi farieb – fáz.
Prvá fáza je červená – citová, ohnivá, najintenzívnejšia a najnevyspelejšia láska. Nebezpečenstvom tejto fázy je, že mladý človek môže šnorchľovať na povrchu (opantanie výzorom, dokonalosťou toho druhého z prvých týždňov spoznávania) a v čase vytriezvenia mu začne prekážať prirodzenosť opačného pohlavia ukrytého v hlbinách jeho osobnosti.
Druha fáza je oranžová – zjednotenie sa. Po období nadšenia a očarenia prichádza túžba po prispôsobovaní – pripodobňovaní sa človeku, ktorého sme stretli. Tu dochádza k vzájomnému zjednocovaniu sa v svetonázoroch, stanoviskách. Odhaľujú sa spôsoby myslenia, reagovania a správania. Nebezpečným v tejto fáze sa môžu stať chvíle osamote – v zmysle sexuálneho zjednotenia bez prijatia následkov svojho konania.
Treťou finálnou fázou je zelená – čas budovania, vyklíčenia, dospelosti. Od ,,ja“ sa rodíme v ,,my“. Môžeme už hovoriť o vyspelej láske, ktorá chce byť obidvomi pohlaviami determinovaná Božou láskou. Vzájomnou snahou je zatiahnuť na hlbinu – objaviť slabosti, ktoré nemôžu podkopať piliere, ale urobiť ich ešte pevnejšími. Je to vyspelá láska hodná dávania sa, popierania vlastného egoizmu.
Aby sme to zhrnuli, prvé dve fázy sú fázami telesnej a duševnej príťažlivosti. Tretia fáza je fázou duchovnej príťažlivosti – pokory, čistoty a spravodlivosti. Charakterizuje ju citová zrelosť, ,,snaha byť pre druhého darom“.
Božia žena – budúca manželka
Byť ženou je povolanie. Podľa talianskeho filozofa Gentileho byť ženou znamená dávať svoje telo Bohu, byť telom Boha. To je skutočným povolaním ženy. Ako možno rozvíjať a prehlbovať vlastnosti charakteristické pre ženu? Ich radostným žitím. Radostnými prejavmi vlastností, ktorých vzorom pre ženu je Presvätá Bohorodička. Ona prežila uvedomenie si svojej zrelosti prežitím Božieho pohľadu na ňu samu cez pravé čnosti. Pravé čnosti, perly, ktoré jej do srdca vložil Boh, predstavujú ozajstnú krásu ženy. Spomenieme niektoré:
- autentickosť – nech sa žena nebojí prejaviť taká, aká je v zmysle prezentovania Božej identity v nej. Nech odhalí svoju identitu, lebo až vtedy môže budovať vzťah. Keď sa nepretvaruje, práve vtedy burcuje aj muža k rovnakému konaniu;
- miernosť – žena je vo svojej podstate komunikatívnejšia ako muž, no je dobre, ak sa učí tichu. To jej dá priestor zachytiť Boží hlas, ktorý ju učí načúvať mu a byť vnímavou na opačné pohlavie;
- sebaovládanie – rodí sa z miernosti, ktorá nedovoľuje neuvážene konať. Ak sa dievča správa hrubo, nie je pravdivo príťažlivé, pretože bráni chlapcovi realizovať svoju mužskosť;
- priamosť – vedieť povedať nie klamlivým ponukám sveta;
- čistota – jadro, okolo ktorého sa upevňujú a zhromažďujú všetky ostatné čnosti. Vyzývavosť v správaní a obliekaní má, žiaľ, opačný efekt, ktorý v mužovi prebudí draka cez žiadostivosť a snahu využiť ženu skrz egoizmus. Čistota prebúdza smäd po nevinnosti, ktorá je v každom chlapcovi, a vzbudzuje v ňom ochrancu;
Boh povoláva každú ženu, aby nezabúdala na nenahraditeľné poslanie pre tento svet a odovzdávala ho ďalším generáciám v jeho mene.
Boží muž – budúci manžel
Odkiaľ čerpať životodarnú vodu, ktorá by menila muža tohto sveta na Božieho manžela –bojovníka? Dokonalejší vzor, ako je sám Kristus, neexistuje. Jedine on môže pripraviť srdce muža na úlohu manžela. Už pred vstupom do manželstva by mal muž hľadať v Bohu vzor dokonalosti. Skúsme odhaliť pravú tvár muža v zmysle trojakého Kristovho poslania: prorockého, kňazského a kráľovského.
Prorocké poslanie. Veľkí proroci ako Eliáš, Izaiáš či Daniel počúvali a konali podľa vôle Boha. Podobne ako títo Boží mužovia, ktorí ohlasovali Božie slovo, aj muž je pozvaný konať spravodlivo a pravdivo podľa Kristovho vzoru. Už počas chodenia by mal muž prakticky Božie slovo aj žiť. Ako? Svetlom pravdy odmietať lži, ako sú prevrátené hodnoty či tlak upriamený na moc, sex a peniaze.
Kňazské poslanie. Snom každej ženy je, aby bola chránená rytierom, ktorý sa pre ňu a ich spoločné dobro dokáže obetovať. Pohľad skutočného muža by mal siahať za horizont svojho ja v zmysle budovania obety. Ježiš to mužom skrze svoju obetu za nás všetkých ukazuje ako jasný dôkaz. Prakticky môže žiť muž kňazstvo už počas chodenia, a to tak, že sa bude v pokore a poslušnosti snažiť budovať obetujúci sa postoj k manželstvu. Mužnosť mu poskytuje tvorivosť a silu zmeniť svet k lepšiemu.
Kráľovské poslanie. Ako sa môže mladý muž už počas chodenia pripraviť na úlohu otca? Stane sa to vtedy, keď spozná svojho nebeského Otca a naučí sa napodobňovať ho. Čím viac času bude obetovať zotrvaniu v Božej blízkosti, tým ľahšie získa otcovské srdce, pretože porozumie Otcovmu srdcu. ,,A budem vám Otcom, a vy mi budete synmi a dcérami, hovorí všemohúci Pán.“ (2 Kor 6, 18)
Muž ako hlava rodiny ju v spoločnosti zastupuje a dáva jej svoje meno. Každé otcovstvo na zemi má pôvod v nebeskom otcovstve, preto by na to budúci manželia nemali zabúdať.
Boží návod, ako sa pripraviť na požehnané manželstvo.
Hybnou silou vstupu do manželstva a správneho fungovania manželského parníka je žiť pravú lásku (1 Kor 13, 4 – 8). Ježiš nám v Prvom liste Korinťanom ukazuje, akú tvár má pravá láska, ktorú máme žiť uprostred bezpečia a dôvernosti vzájomného sľubu – v manželstve. Čím viac sa budeme podobať na Ježiša, tým bude naša príprava na manželstvo plnšia a hlbšia. Musíme vás však upozorniť, že byť v Ježišovom tíme si vyžaduje prijímať návod odlišný od všetkých moderných trendov v chodení, ktoré nás pripravia na manželstvo.
- Napodobňovanie Boha v konaní a život v láske, akou aj Kristus miluje nás (Ef 5, 1 – 2).
- Zabúdať na plnenie svojich vlastných plánov a tužôb v zmysle podrobiť ich spoločným snaženiam (Ef 5, 21 – 24).
- Snažiť sa žiť čistotu pred vstupom do manželstva a usilovať sa o ňu aj po vstupe do manželstva.
Byť Ježišovým učeníkom a žiť jeho usmernenia aj v partnerskom živote prináša veľa požehnania a víťazný triumf. Preto zložme v poslušnosti k jeho nohám naše snaženia a plány, ktoré on v pravý moment premení na sladké a lahodné ovocie vzájomnej lásky muža a ženy.