KATECHÉZA (Jozef Miňo) Kánonické právo vo svojich predpisoch predpokladá kajúcnikovu disponovanosť prijať sviatostné rozhrešenie. Vonkajším znakom tejto pripravenosti prijať odpustenie hriechov sú úkony kajúcnika, ktoré vykonáva pre dosiahnutie sviatostného odpustenia. Poznáme tieto úkony ako päť častí spovede: spytovanie svedomia, ľútosť, predsavzatie viac nehrešiť, vyznanie hriechov a skutok kajúcnosti.
Katechizmus Katolíckej cirkvi presne vymenúva tieto úkony kajúcnika a na prvé miesto dáva ľútosť: „Medzi úkonmi kajúcnika je na prvom mieste ľútosť. Je to ,bolesť duše nad spáchaným hriechom a jeho zavrhnutie s predsavzatím viac nehrešiť‘“ (KKC 1451). Katechizmus rozdeľuje ľútosť na dokonanú a nedokonalú: „Keď ľútosť pochádza z lásky k Bohu milovanému nadovšetko, volá sa ,dokonalá‘ (je to ľútosť z lásky – caritatis contritio). Takáto ľútosť odpúšťa všedné hriechy; dosiahne aj odpustenie smrteľných hriechov, ak zahŕňa pevné predsavzatie pristúpiť k sviatostnej spovedi, len čo to bude možné.“ (KKC 1452)
„Takzvaná ,nedokonalá‘ ľútosť (attritio) je tiež Božím darom, podnetom Ducha Svätého. Rodí sa z uvažovania o ošklivosti hriechu alebo zo strachu pred večným zatratením a inými trestami, ktoré hrozia hriešnikovi (je to ľútosť zo strachu – contritio ex timore). Takéto pohnutie svedomia môže vyvolať vnútorný proces, ktorý sa pôsobením milosti zavŕši sviatostným rozhrešením. Nedokonalá ľútosť sama osebe nedosiahne síce odpustenie ťažkých hriechov, ale pripravuje na jeho dosiahnutie vo sviatosti pokánia.“ (KKC 1453)
Ľútosti má predchádzať spytovanie svedomia, keď sa kajúcnik modlí k Svätému Duchu, aby mu dal milosť poznať v pravde hriechy, a v tichu rozmýšľa nad svojím životom. „Na prijatie tejto sviatosti sa treba pripraviť spytovaním svedomia vo svetle Božieho slova. Najvhodnejšie texty na tento cieľ treba hľadať v Desatore a v morálnej katechéze evanjelií a listov apoštolov – v reči na vrchu a v ponaučeniach apoštolov.“ (KKC 1454) Pomôckou na dobré spytovanie svedomia sú spovedné zrkadlá, ktoré nájdeme v našich modlitebníkoch, ktoré používame pri spevoch na svätých liturgiách. Dobrá príprava na svätú spoveď je znakom disponovanosti a otvorenosti prijať sviatostnú milosť odpustenia.