LITURGICKÁ KATECHÉZA (Juraj Danko ml.) Predpokladám, že asi každý čitateľ Slova zažil myrovanie – bol pomazaný olejom a dostal kúsok prosfory (chleba). Spolu s týmto olejom a chlebom sa však posväcuje ešte i pšenica a víno, ktoré akoby ostávali nepovšimnuté. Preto by sme teraz trocha pouvažovali o posvätení vína, ono sa totižto okrem lítie môže posväcovať i samostatne.
Trebník ustanovuje, že toto posvätenie býva 8. mája, na sviatok sv. apoštola a evanjelistu Jána Teológa, ale môže sa konať i v hociktorý iný deň. Je to samostatný obrad pozostávajúci z obvyklého začiatku, krátkej modlitby, evanjelia a ešte ďalších dvoch modlitieb.
Zaujímavosťou je čítanie prológu Jánovho evanjelia. Dôvody svätých otcov na výber tejto state ostanú asi tajomstvom, ale hneď nasledujúca modlitba sa odvoláva na toto čítanie. Začína sa: „Pre slová svätého evanjelia…“ – teda akoby už samotné čítanie Božieho slova zvolávalo požehnanie. Tu je obohatené i o príhovor sv. apoštola a evanjelistu Jána. Až po týchto úvodných zvolaniach sa za celé zhromaždenie odvažuje prosiť sám kňaz: „Modlime sa, všemohúci Bože, dovoľ požehnať a posvätiť toto víno svojou pravicou.“
Ďalej sa pozornosť modlitby obracia na veriaci ľud. Prihovára sa za prijímajúcich z tohto posväteného nápoja, aby boli Bohom zachránení a požehnaní. Tak ako sv. Ján vypil otrávený kalich a ostal neporušený, aby i títo ľudia, zotrvávajúci v jeho láske i láske sv. Jána, boli oslobodení (rozviazaní) od každého neduhu duše i tela. Modlitba je zakončená oslavným zvolaním, ktoré trojjediného Boha tituluje Kráľom sveta a Spasiteľom našich duší.
Ďalšia modlitba tiež vychádza z Božieho slova, keď konštatuje: „Svätý Vládca, všemohúci Otče, večný Bože, ochranca a darca každého dobra, spomedzi ostatných stvorení si vínu rozkázal vystúpiť zo zeme na potešenie (srdca) človeka“… Následne spomína prvý Ježišov zázrak v Káne Galilejskej a vrcholí vyznamenaním vína tým, že bolo vybrané za eucharistickú matériu Kristovej krvi.
Žiaľ, i víno, napriek všetkým vyznamenaniam, sa dá zneužiť a ani jeho posvätenie tomu nemusí zabrániť. Preto treba osobitne zdôrazniť, že množstvo posvätenej veci nezväčšuje pôsobenie Božej milosti. Preto i posvätené víno treba požívať v duchu striedmosti a radšej podporiť jeho pôsobenie modlitbou, ako ho prijímať nadmerne. Nechajme sa viesť Svätým Duchom, aby nás naučil správne používať tento znamenitý Boží dar.